Jose: ‘Ik sla wel eens door in de presentatie’

In de buurt Amersfoort

https://indebuurt.nl/amersfoort/amersfoorters/jose-van-josys-ice-cream-bar-ik-sla-wel-eens-door-in-de-presentatie~66628/

Hoe kunnen we het ijsseizoen beter aftrappen dan met een kijkje in de keuken van een van de nieuwste ijssalons in de stad? Jose van Josy’s Ice Cream Bar is er al helemaal klaar voor. Op zaterdag 9 maart gaan de deuren weer open en begint de periode van ijs maken, ijs maken en nog eens ijs maken. “Ik hoop deze zomer meer tijd te hebben om de bolletjes te scheppen. Dat vind ik zo leuk.” 

Het is het derde jaar dat Jose open gaat in de Schimmelpenninckstraat. “Het eerste jaar was megaspannend”, vertelt Jose. “Toen was ik vooral aan het aftasten. Dit jaar ga ik meer uitstapjes doen en smaken toevoegen. Zaterdag ligt er spekkoekijs in de toonbank en binnenkort volgt een chocoladesorbet op waterbasis.”

Adrenalinekick

De hete zomer van vorig jaar staat Jose nog helder voor de geest. Niet zo gek ook, tachtig uur per week ijs draaien was geen uitzondering. “Iedereen wilde natuurlijk een ijsje komen halen. Toen ik weer dichtging was ik gewoon van slag. Je gaat van adrenaline naar helemaal niks”, blikt ze terug. En hoe fijn het ook was om vier maanden thuis te zijn, de ijssalon mag nu wel weer open. “Ik heb er echt weer zin in. Dat ze allemaal in de rij staan voor mijn product, dat geeft me echt een kick.” Door de ijssalon is ze inmiddels een bekend gezicht geworden in de buurt. Zelfs zo bekend, dat ze geregeld op straat wordt aangesproken. “Binnen een kwartiertje boodschappen doen is er niet meer bij, haha.”

Presentatie is alles

De wow-factor, daar gaat Jose voor. “Ik vind de presentatie erg belangrijk. Misschien sla ik er zelfs wel een beetje in door. Ik heb zestien bakken ijs in de toonbank en als er eentje leeg is, schiet ik half in paniek. Mijn perfectionisme komt daarin wel naar boven drijven ja.” Minstens zo belangrijk vindt Jose de mening van de klant. “Toen ik begon was mijn citroenijs vrij zoet, dat kreeg ik van meerdere mensen terug. Die heb ik toen wel aangepast. Het is de kunst om te weten wat de klant wil en tegelijkertijd achter je eigen product te blijven staan.” Opvallend weetje: blijkbaar is de citroen vooral favoriet onder haar jongste klanten. “Ik heb geen idee waarom kinderen zo van zure smaken houden, maar het is echt niet aan te slepen.”

Gekscherend

Het idee om de ijssalon te openen begon eigenlijk met een ‘gekke bek’, zoals Jose het zelf noemt. “Ik stond op een familiebarbecue en daar riep ik dat het wel leuk zou zijn om een ijssalon te beginnen. Ik houd van ambacht en mensen adviseren. Ooit stond ik bij een slager achter de toonbank en het gevoel dat ik daar had, wilde ik weer terugkrijgen.” Toen ze zag hoeveel mensen langs dit pand kwamen op weg naar school, het station of de supermarkt, hakte ze de knoop door. “Ik pakte maar eens een telefoon op en begon me te oriënteren op het idee. Hoe meer ik ermee bezig was, hoe leuker ik het vond.” De allereerste ijssmaak die ze in de toonbank terecht kwam, weet ze nog steeds: “Dat was stracciatella, niet de makkelijkste om te maken.” Volgende week staat ze er dus weer, klaar om ijsliefhebbers van hun favoriete lekkernij te voorzien. “Nu nog een zonnetje erbij en het plaatje is compleet.”


Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *